RAR - en merkeordning for mindre matsvinn / Bachelor project
Vårsemesteret 2022
Konseptutvikling, identitetsdesign, tekstutvikling

↓ CASEFILM ↓

 

RAR er en merkeordning som skal sørge for at vi slutter å kaste grønnsaker, bare fordi den har feil form, farge eller fasong. RAR pusher grønnsaksleverandører til å inkludere et større spenn grønnsaker for å redusere matsvinn, og gjør det enklere for forbrukere å ta mer bærekraftige valg i butikken.

 

Gulrøtter skal ikke alltid være helt perfekte, poteter skal ikke alle ha samme størrelse, og en agurk skal ikke være helt rett. Men hvorfor er det da sånn i butikken? Vi kaster så mye mat, kun fordi fasongen, størrelsen eller fargen ikke treffer innenfor standardene som er satt i dag. Dette var bakgrunnen for prosjektet, og jeg ville utforske hvordan grafisk design kunne være med på å endre dette.

Jeg utviklet derfor konseptet for merkeordningen RAR, som jobber for å få dagens grønnsaksleverandører til å senke kravet til utseendet for grønnsaker, og dermed selge et større spenn grønnsaker – for å redusere matsvinn.

 

Dette var et langt prosjekt, og bestod av både det å finne ut av hva slags løsning det burde være og utvikle hele konseptet og forretningsstrategi for RAR. Hovedfokuset var likevel å utvikle identiteten for rar.

Problemstillingen for prosjektet lyder som følger:

Hvordan kan en identitet for en merkeordning utformes slik at den blir lagt merke til - og skaper økt etterspørsel av rare grønnsaker?

 
 

En merkeordning er pent lite dersom ingen bruker merket. Så da er spørsmålet: hvordan får vi leverandørene til å bruke merket?


Vi må skape etterspørselen hos forbrukerene. Vi må sørge for at vi blir lagt merke til, og at vi overbeviser forbrukeren om at det burde være rare grønnsaker å få kjøpt.

En dynamisk logo med rare former, som fremhever grønnsakenes unike form og sjarm.

 

Identiteten spiller på det å være rar, og at alle er litt forskjellige. RAR har en ærlig og nedpå tilnærming, og forsøker å kommunisere med forbrukeren på en måte som skal få dem til å få et snev av dårlig samvittighet – uten å være belærende, og å dytte dem i retningen av oppfatningen at rare grønnsaker egentlig ikke burde være et problem.

Et fargepalett med knalle farger sørger for å skape et tydelig blikkfang, og å bli lagt merke til.

 

En skrifttype med motsatt kontrast, skaper et særpreg og et utrykk som skiller seg ut.

Merket er enkelt nok til å bruke på forskjellige emballasjer, samtidig som det skiller seg ut blant rekken av andre merker.